Hoe je korte metten maakt met al je achterstallig werk in één week

Het is zo makkelijk, dingen voor je uitschuiven.

"Ik heb geen zin."
"Vandaag ben ik moe."
"Morgen weer een dag."

En ineens is het 273 dagen later en heb je nog niets aan je administratie gedaan van 2015. Zoals ik. (Ja, het overkomt mij ook. Ik ben net als jij.)

Ik heb een prachtige workflow. Uitgewerkt tot in detail. Ik hoef niks te bedenken. Ik open het document en ik werk elke stap af.

Maar 2015 is een heftig jaar voor me. En ik ben niet de enige, zo blijkt. Dat betekent dat door heel Nederland zooi blijft liggen bij al die zelfstandig professionals.

Dat begint met kleine rommeltjes. Na een paar weken heb je een stapel. En voor je het weet zijn de stapels op je bureau zo hoog dat je van ellende de deur dichttrekt en aan je keukentafel gaat werken. Op het hoekje, want de rest ligt natuurlijk vol. Zodra daar ook geen plek meer is vlucht je naar het dichtstbijzijnde koffietentje.

Het kost je zoveel energie. Je kan doen alsof het er niet is, maar elke keer als je die stapel ziet voel je je schuldig en afgeleid. "Shit, dat moet ik ook nog doen. Pff. Nu even niet."

Je kan je niet concentreren, want elke stapel speelt door in je achterhoofd. Hoe groter de stapel, hoe meer ruimte ze in beslag nemen. Letterlijk en figuurlijk. Hoe minder ruimte je overhoudt om te focussen op het werk dat nog gedaan moet worden.

Onhoudbaar. 

Wil je weer rust voelen? Dan moet je erdoorheen. Tot aan het laatste papiertje. Zoals ik met mijn administratie. Wat een heerlijk gevoel om weer helemaal up-to-date te zijn.

Maar fuck, waar begin je? 

Goed nieuws: je hoeft het niet alleen te doen. Ik ben er voor je. Als stok achter de deur. Eind november is er weer een Unfinished Business Week. Gratis. Zodat je met een gerust hart de feestdagen kunt vieren met je familie en vrienden. En 2016 in kunt knallen met een schone lei. Lees meer.