Reken voor eens en altijd af met het bedenken van je doelgroep

Een doelgroep kiezen. Wat een gedoe. Je worstelt ermee. Je stelt het telkens uit. 

Voel je je gefrustreerd omdat je nog steeds niet weet wie je doelgroep nou is? Omdat je je doelgroep nog steeds niet hebt ’gedefinieerd’? Ugh

Er zijn complete workshops over. Webinars. Blogs. Challenges. Ebooks. Je hebt ze allemaal al gevolgd en gelezen. Drie moodboards liggen in de la. Maar een duidelijk antwoord heb je nog steeds niet.

Gelukkig is het allemaal veel makkelijker dan je denkt. Komt 'ie hoor.

Kijk in de spiegel.

...

Huh wat? Zo eenvoudig kan het toch niet zijn? 

Toch wel.

90% van de zelfstandig professionals die ik ken bieden diensten en producten aan voor issues waar ze zelf tegenaan zijn gelopen. Of nog steeds tegenaan lopen. Net als ikzelf. Misschien jij ook, maar heb je het nog niet door.

Mijn pagina voor Cut The Crap Club opent met deze tekst:

"[...] Je rent de hele dag rond. Chaotisch, ongefocust, ontevreden, overweldigd, futloos. Je springt van de hak op de tak. De hele dag door check je je mailbox en social media. Aan het einde van de dag heb je van alles gedaan, maar je hebt geen idee wat precies."

Well whaddayaknow, dat ben ik. Of dat was ik. En ik trap zo nu en dan in dezelfde valkuilen.

Het onderwerp minimaliseren heb ik niet gekozen omdat ik dacht ”Waar kan ik nou eens lekker geld mee verdienen?” Het is ontstaan doordat ik zelf mijn hele leven last heb gehad van te veel doen en te veel willen. Dat heb ik nog steeds. Ik weet nu alleen beter hoe ik ermee om kan gaan.

Doordat het over mezelf gaat blijft het boeiend. Voor mezelf dus. Elke dag ben ik aan het leren, ontdekken, onderzoeken en experimenteren. Dat deel ik op mijn blog. Zo profiteer jij er ook nog van.

Zou ik gaan bloggen over - ik noem maar wat - auto's, dan zou ik me snel vervelen. Vind ik niet interessant. Dan moet ik elke week verzinnen waar ik over ga schrijven. Dat staat me tegen. Dan stel ik het uit.

Een online cursus over auto's? Dat moet ik verzinnen. Weet ik niks van. Wil ik ook niks van weten.

Al dat verzinnen is vermoeiend. Dat kost te veel energie. Het moet vanuit mezelf komen. Vanuit mijn gevoel. Uit mijn buik en mijn hart, niet uit mijn hoofd.

Elk programma of product dat ik neerzet, ontstaat vanuit de gedachte: als IK hier tegenaan loop, zijn er vast meer mensen. Na vier jaar als Miss Cut The Crap kan ik je vertellen: dat is inderdaad zo.

Het is geen goeie gok. Het klopt gewoon. Van alle kanten. Want als ik weet waar ik het over heb, voel jij dat ook.

Al mijn klanten werken met mij omdat ze voelen: dit ken ik. Dit bén ik. Heel eenvoudig, want ik hou je een spiegel voor. Ik bén de spiegel.