Red jezelf uit de nieuwsbriefjungle

5.031 ongelezen e-mails. Het staat er echt. Ik huil een beetje van binnen.

Mijn klant appte me eerder die week: "Patty, ik heb issues met mijn mailbox." Joh.

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat ik het meemaak. Je bent dus niet alleen. Je hebt net als mijn klanten en andere lezers een chronisch gebrek aan tijd. Je voelt je altijd onrustig, loopt achter de feiten aan en staat nooit stil om écht een keuze te maken. Je zegt dus overal ja op. 

Gratis ebook? Graag. Challenge? Yup. Minicursus? Sure. 

Doe je er iets mee? Nope. 

What the fuck moet je dan nog met al die nieuwsbrieven in je mailbox?

Je mist door al die nieuwsbrieven belangrijke e-mails die wél persoonlijk aan jou gericht zijn. Je hebt een overvolle mailbox die je een onrustig gevoel geeft. En je hebt bakken informatie rondslingeren waar je niks mee doet.

Word je daar happy van? Dacht ik al.

Je hebt vast geen zin en tijd om elke mail stuk voor stuk uit te zoeken. Hoe handig zou het zijn als je je in één keer uit kon schrijven voor alle nieuwsbrieven die je niet meer wilt ontvangen? Check unroll.me. Tadaaa. Magic. *jazzhands*

Maar hoe krijg je dan je inbox leeg? "OMG, zóveel werk." Nee hoor. Heel eenvoudig: verklaar jezelf e-mailbankroet. Selecteer alles en klik op 'archiveren'. BAM. (Niet verwijderen dus. Archiveren.)

Ahh. Rust. Lekker. Geniet er even van.

Maak daarna een apart e-mailadres aan voor alle geautomatiseerde e-mails, zoals nieuwsbrieven, facturen en updates. (Ik gebruik notifications@pattygolsteijn.com.) Stel een filter in voor alle e-mails die binnenkomen op dat e-mailadres, zodat ze je inbox overslaan en terechtkomen in een aparte map/label. Wijzig het e-mailadres voor elke nieuwe geautomatiseerde e-mail die binnenkomt vanaf nu. 

Je kan trouwens ook anderen redden uit de nieuwsbriefjungle. Als Miss Cut The Crap verleen ik extra service aan mijn Patty Post lezers. Of beter: niet-lezers. Elke maand verwijder ik iedereen uit mijn mailinglijst die mijn laatste 10 e-mails niet heeft gelezen.

"Maar dan staan er minder mensen op je lijst!" Precies. Ik heb niks aan die subscribers en ik betaal er wel voor. Leuk, die extra getallen, maar het zegt helemaal niks. Dus: weg ermee. Het mooie is dat zij dus ook weer minder e-mails in hun inbox krijgen. Win-win voor iedereen!

Mooi. Nu heb je alles opgeruimd. Maar hoe zorg je ervoor dat het zo blijft? Schrijf je alleen nog in voor een nieuwsbrief als je 'm écht wilt lezen en er tijd voor hebt. Ik weet het. Zo eenvoudig, maar hoe vaak laat je je verleiden? 

Bang om iets te missen? Dan verdient deze een tegeltje in je huis: je mist altijd meer dan je meemaakt. Ja, laat die even op je inwerken. Je mist altijd meer dan je meemaakt.

Oef. 

Enjoy. :)

Before + after foto's zijn van harte welkom in mijn inbox.