Waarom het zo verdomd handig is om tóch een mailinglijst op te bouwen

Je laatste nieuwsbrief is alweer een jaar geleden. Of misschien heb je 'm zelfs nog nooit verstuurd. "Ik heb geen tijd." "Wat moet ik schrijven?" "Ik weet niks interessants te vertellen." Als dat zo is, kun je net zo goed je hele business opdoeken natuurlijk.

Als je niet gelooft dat je waarde toevoegt aan de wereld, wat doe je dan als zzp'er? Je zit niet je tijd te verdoen. Je gelooft dat de wereld beter kan, dus daar doe je je best voor.

Maar what to do met de e-mailadressen die je al hebt verzameld? Nou ja, áls je die al hebt. Misschien heb je er nooit bij stilgestaan. Of zie je het nut niet. Of heb je er nog niet de tijd voor genomen.

Je steekt misschien zoveel mogelijk tijd in social media. Want dat is nu the way to go. Toch?

Niet helemaal. Je mailinglijst is ook wat waard. Ik zou zeggen: begin er vandaag nog mee. Waarom?

Je social accounts kunnen worden gehackt
Je steekt nu al je tijd in social media, om zoveel mogelijk volgers op te bouwen. Maar wat als Facebook er op een dag mee kapt? Of nog eenvoudiger: je account wordt gehackt? En ik heb het zien gebeuren, dus heb niet de illusie dat het een ver-van-je-bed-show is.

Dat kan betekenen: je hele Facebook-pagina weg. Inclusief je volgers. Er is geen backup. Dan moet je dus helemaal opnieuw beginnen. Vanaf NUL.

Social media laten niet alles zien
Facebook geeft minpunten voor een link in je post. LinkedIn toont me regelmatig dezelfde berichten, zelfs als ik refresh. Twitter gaat retesnel, dus ik krijg maar de helft mee. We missen dus een heleboel. Dat betekent ook dat je volgers maar een klein gedeelte zien van al je berichten. Misschien zelfs helemaal geen.

Wat als ik als klant op de hoogte wil blijven van ALLES wat je doet? Op Facebook moet ik dan zelf je pagina checken. Op LinkedIn deel je niet alles. Twitter heeft alleen korte berichten en veel ruis ertussen. Op Instagram zie ik niet zomaar wat je nu in de aanbieding hebt. En ik bezoek niet elke week even je website om te kijken wat er nu weer op staat.

Nee, ik wil een samenvatting ontvangen van je, inclusief alle highlights. Direct in mijn inbox. Met enige regelmatig graag. 

Op social media zijn je data niet van jou
Even alle gegevens downloaden van je volgers op Facebook? Oh nee, wacht, dat kan niet. Die gegevens zijn namelijk niet van jou, maar van Facebook. Je hebt nul eigenaarschap, dus je bent volledig overgeleverd aan de grillen van Facebook. Of LinkedIn. Of Instagram. Of Twitter. Of YouTube.

Bij een mailinglijst kun je op elk moment je lijst downloaden en ermee overstappen naar een andere tool. Jouw data zijn van jou.

Omzet
Ik ben geen marketeer of businesscoach, dus ik ga je niet beloven dat je hier een ton omzet mee binnenhaalt in een jaar. Maar mijn Patty Post doet het lekker qua promotie.

Kortom: don't put all your eggs in one basket. Maak gebruik van wat er is.

Enne, je moet niks hè. Van mij niet, van niemand niet. Maar toch, check het even voor jezelf.

Nieuwsbrieven zijn geen vervelende krengen. (Dat vind ik alleen als ik word toegevoegd aan een lijst zonder toestemming. Het mag niet volgens de wet en het is bloedirritant. So please don't.)

Als er waarde wordt gedeeld en het is relevant voor je, dan lees je die nieuwsbrief met alle liefde. Andersom geldt dat dus ook voor jouw klanten. Je valt ze niet lastig. Je geeft ze wat ze nodig hebben. Precies waarom je je business startte.