Hoe je deze week al geld kunt verdienen en niet pas over een half jaar

Je maakt graag alles perfect. Compleet. Elk product moet eerst tot in de diepte zijn uitgewerkt. Alle puntjes op de i. Nog even, zeg je tegen jezelf. Het moet wel goed staan. Bijna klaar.

Je werkt er maanden aan en overschrijdt deadline na deadline. Die heb je alleen met jezelf afgesproken, dus je bent geen verantwoording verschuldigd. Ondertussen komt er geen geld binnen.

Dan zet je je product live en ... niks. Niemand. Geen kopers. Geen klanten. Geen geld.

Huh? Je hebt toch zo je best gedaan? Je raakt in paniek. En je teerde al op je laatste centen. Shit. Tja, en nu?

Waarom waarom waarom begin je eerst met je product als je nog niet weet of iemand het wilt kopen? Echt, waarom?

Ik begrijp dat dus niet. Je zwoegt zo hard en dan is alles misschien voor niks. Waar is de ruimte voor het experiment? Om uit te proberen wat werkt en wat niet?

Heb je al eens geprobeerd het om te draaien? 

Ik start dus altijd met de salespagina. Dat dwingt me om vooraf al na te denken over de kaders. Waar gaat dit over? Voor wie is het? Wat zit erin, globaal? Hoe lang duurt het? Wanneer start het? Hoeveel moet het kosten? Wat levert het op voor mijn klanten?

Niks geen details, maar concrete antwoorden voor mezelf en mijn klanten. Hierdoor kom ik meteen in de actiestand. Vervolgens zet ik de salespagina live en begin met promoten.

En dit is belangrijk: pas als de eerste persoon mijn product heeft gekocht start ik met het maken van de inhoud. Niet eerder.

Zo is het euforische gevoel van een nieuwe bestelling er al veel eerder en zie ik meteen voor wie ik het doe. Een extra voordeel is dat ik een stok achter de deur creëer voor mezelf. Ik heb een externe deadline, dus ik moet wel. Plus ik kan ondertussen vragen stellen aan mijn klant om mijn programma beter vorm te geven.

En als niemand mijn product koopt, dan is er nog alle ruimte om te testen. Vraag feedback in je omgeving. Wat is onduidelijk? Wat mag scherper? Klopt de timing wel? En de lengte? Heb je een ander prijsstelling nodig?

Waarom streef je zo naar perfectie? Alsof het af is zodra je de laatste letter schrijft. Een product is nooit af. Je blijft schuren en schaven. Omdat jij verandert, omdat de omstandigheden anders zijn, omdat je leert van je fouten, omdat je klanten vragen om iets anders, omdat de wereld verandert.

Je hebt geen tijd om te perfectioneren. Het moment is nu. Get your shit out there.