85+ beste tips, inzichten en lessen voor startende zzp'ers

Je staat er niet alleen voor. Elke starter klooit met dezelfde issues. Gelukkig kun je dus leren van zelfstandig professionals die al wat langer bezig zijn, maar ook van elkaar. Daarom organiseerde ik afgelopen maandag het uitverkochte Startersfestival. 170 mensen volgden meer dan 25 workshops, in Seats2Meet Utrecht.

Wat een fantastische dag was het. Met onwijs leuke mensen, waardevolle workshops en een waanzinnige vibe. Met zoveel aanbod kan je niet overal bij zijn, dus ik vroeg de deelnemers hun drie beste takeaways te delen, speciaal voor jou.

Ben je ook starter? Voelt het overweldigend om je eigen business te hebben? Heb je behoefte aan focus, overzicht en actie? Check mijn nieuwe programma Startershelden.

Heb je het festival gemist? Op maandag 29 mei 2017 organiseer ik een nieuw festival, in S2M Strijp-S in Eindhoven. Deze editie is speciaal voor virtual assistants en ondernemers die op zoek zijn naar een VA. Wil je op de hoogte blijven van de ticketverkoop? Schrijf je in voor mijn Patty Post.

 

door jessaréla monshouwer

door jessaréla monshouwer

door jessaréla monshouwer

door jessaréla monshouwer

door jessaréla monshouwer

door jessaréla monshouwer

 
door hanneke van beek

door hanneke van beek

door hanneke van beek

door hanneke van beek

 

Marcel van Harrewijen

  1. Als je niet het succes hebt wat je zou willen, ben je nog niet uit je comfortzone gekomen. (Muriël Versluis, Salesdiva.)
  2. Aannames in sales is dodelijk. (Muriël Versluis, Salesdiva.)
  3. Je wordt succesvol als je jezelf Hoe-vragen stelt. Hoe kom ik daar? Hoe ga ik dit bereiken? (Muriël Versluis, Salesdiva.)

 

Mascha Mooy · Bye Bye Burnout

  1. Het is niet erg om anders te zijn dan de rest. In mijn geval: zomers in NL en in de winter surfen en duiken in Australië. Mijn werk voor Bye Bye Burnout hoeft daar niet onder te lijden en ik doe nieuwe inspiratie op.
  2. Begin je pitch met iets heftigs/aangrijpends. In mijn geval: Een burn-out kost 120.000 euro per medewerker die uitvalt met deze klachten. 
  3. Ja, ook hier wederom weer duidelijk naar voren gekomen: ik ben een geboren leider en neem altijd het voortouw. Dat mag, want dat is wie ik ben! 

 

Cokkie Bakermans · zinorganizing.nl

  1. In de workshop De kunst van het beginnen van Marieke van Dam ging het over twee uitersten die in iedereen vertegenwoordigd zijn, namelijk je rationele en je creatieve kant. Als deze in balans zijn en je ze bewust kunt inzetten dan werken ze het beste voor jou. Zorg goed voor je creatieve kant! Deze kant helpt je met het beginnen. Gebruik je rationele kant voor analyse tijdens het proces nadat je al gestart bent.
  2. In de workshop Coachen voor zzp'ers van Marc Vos ging het echt over de basis van wat coaching nu eigenlijk is. Een goede reminder is dat je als coach gaat voor een gedragsverandering bij je cliënt. Intentie + ACTIE = Resultaat.
  3. In de workshop Met het online brengen van je website staat je telefoon nog niet roodgloeiend van Veronique Prins vond ik het echt een eyeopener dat online aan je bekendheid werken prima is, maar dat het online veel langer duurt om mensen klant te maken. En dat je dus ook echt offline mensen moet benaderen. En iedereen in je directe omgeving moet precies weten wat je doet en wat je waard bent, zodat zij je eerste ambassadeurs zijn.

 

Anita ter Velde · happy-organized.nl

  1. Ik werd er keer op keer op gewezen deze dag dat ik mijn doelgroep helder moet hebben. Ik bemerk en dat werd gisteren ook bevestigd, dat ik mij nog steeds richt op een te breed publiek waardoor ik zwalk in mijn acquisitie. Wanneer ik mijn doelgroep helder heb, dan wordt ook duidelijk waar en hoe ik het beste kan acquireren. En het maakt tegelijk ook duidelijk dat ik met bepaalde acties kan stoppen.
  2. Het viel mij op dat er zoveel onzekerheid was onder alle startende ondernemers. Ik herken dit zelf ook wel, maar tegelijk besef ik steeds meer dat onzekerheid echt dodelijk is. Ik moet in mijn kracht gaan staan, dicht bij mijzelf blijven, accepteren wie ik ben, en wanneer ik naar mijn buikgevoel luister weet ik heel goed wat ik wil. En in die kracht moet je dus gaan staan. WOW.
  3. Denk vanuit de klant i.p.v. uit het bedrijf. Wat wil mijn klant nou weten/waar is hij naar op zoek.

 

Wendy Vredeveldt · sellingsmart.nl

  1. Iris & Margreet: Voor een goede pitch bedenk je niet alleen hoe je je diensten wil aanprijzen, maar ook hoe je door de ander onthouden wilt worden. Wat iemand na een gesprek onthoudt gaat vaak niet over je vaardigheden, maar over hoe je bent overgekomen. Welke indruk wil jij achterlaten (en dat begint al bij je handdruk)?
  2. Lou Niestadt: Je bent niet je business, je HEBT een business. En je business heeft een eigen spirit! Je FREE spirit (de dromer) vertelt je hoe je ideale leven eruitziet en de BUSINESS spirit (de rebel) zorgt ervoor dat je zo kunt leven. Maar vraag je eerst af: past dit bij mij?
  3. Danielle Heemskerk: Schrijf 2 beperkende gedachten op een briefje (bijv. “ik heb nog niet genoeg ervaring”). Vouw de 2 briefjes meerdere keren op en stop elk in 1 schoen. Loop een paar rondjes en voel hoe dat aanvoelt en merk op wat je denkt. Deze opdracht geeft inzicht in je gedachten (vind je het vervelend, of juist niet? Wil je het kwijt, of juist niet?), maar laat je ook zien dat je ondanks de beperkende gedachten gewoon kan doen wat je wilde doen. 

 

Sophia van Tiel · opruimkriebels.nl

  1. Zorg voor een visie - Waarom doe je wat je doet? Wat wil je bereiken?
  2. Bepaal je doelgroep - Wat kan mijn klant, weet mijn klant en doet mijn klant anders als ik hem/haar heb geholpen? Zorg dat je je doelgroep helder en concreet hebt, zodat je je doelgroep kunt aanspreken (op je website, via social media en face-to-face). Investeren in SEO heeft pas zin als je weet wie jouw ideale klant is en welke zoekwoorden hij/zij gebruikt.
  3. Kom in actie! Onderschat niet wat je moet doen om klanten te krijgen. Online zichtbaarheid is nodig, maar het duurt langer voordat je daar klanten/resultaat uit haalt. Er moet wel 15x iets gebeuren voordat mensen klant willen worden. Begin offline, face-to-face. Maak een planning en ga aan de slag. Doe elke dag 1 of 2 dingen. En… stap uit je comfortzone. Ja, je gaat vast een keer op je bek, dat hoort erbij, leer ervan en ga weer door!

 

Rachel Kruk · texelsontwerp.nl

  1. Met stip op één: Mensen die het lef hebben zichzelf te zijn, zijn een verademing! 
  2. Dat de eigenschappen die je bewondert in die ene persoon waar je tegen opkijkt, precies ook jouw sterke kanten zijn. Wauw, mega eyeopener!
  3. Je laten verrassen is heel verrassend. Duh, zou je zeggen, maar dan zit je dus bij een workshop over focus en dan blijk je gewoon al mega-gefocust te zijn. Soms is niet nadenken gewoon wél heel goed.

 

Judith Sterkenburg · frisscommunicatieprojecten.nl

  1. Hoe kan ik anders beginnen dan met de sessie van Lou (Niestadt)?! Wat een ongelooflijke inspirerende dame die mijn mond open liet vallen van verbazing. Wat een herkenning! Als ik mijn ogen even dichtdeed, was het alsof ik mezelf hoorde praten voor de groep. Je free spirit, JIJ, jij als persoon bent het allerbelangrijkste. Je BÉNT niet je business, je HÉBT een business. En je kunt dus gewoon je business zó inrichten, dat die ondersteunend is aan alles wat je free spirit wil, wil doen, van wil genieten. Je business is iets ondersteunend – dat is niet je léven. Dat is precies de reden waarom ik voor mezelf ben begonnen, om meer te genieten van de dingen die ik leuk, belangrijk en fijn vind in mijn leven. Maar om dat óók van anderen te horen, was zo heerlijk! Iedereen die ‘verzandt’ in to-do’s, drukke agenda’s, werk, werk en werk, raad ik aan om een keer naar Lou te luisteren.
  2. Mijn tweede take-away is een heel praktische: een superleuke Quiz-app van Daphne: Kahoot! Wat een leuke, interactieve en simpele manier om kennis over te brengen op je publiek of juist kennis te testen. Echt een aanrader!
  3. Als laatste een appeltaart to take away. Én wat dat te maken heeft met wat ik leerde in 2 verschillende workshops. Bij de eerste workshop van Priscilla is het eindproduct ‘appeltaart’ een heel makkelijk uitgangspunt om terug te redeneren naar verschillende onderwerpen voor blogs en andere content. Welke ingrediënten gaan erin, welke techniek gebruik je, uit welke ‘bron’ komen je ingrediënten en wat kun je er nog méér mee maken? Zo heb je aan de hand van een appeltaart bijvoorbeeld al de volgende content-/blogonderwerpen te pakken:
  • Appeltaart > appels > appelbloesem > appelboom
  • Appels > soorten appels > de smaken > in welke gerechten nog meer geschikt?
  • Appelbloesem > komen bijen op af > maken honing > welke gerechten maak je met honing?
  • Etc., etc... 

Maar ook kun je het bakken van een appeltaart héél goed voor ogen houden bij het maken van een projectplanning. Inge weet daar alles van af en heeft ons uitgelegd met welke 3 elementen en in welke 5 fasen je rekening moet houden om een overzichtelijke projectplanning te houden. Én resultaat te halen.
Dus... het enige waar ik de komende dagen nog aan denk is: APPELTAART!

 

Britt Willems · bureaubritt.nl

  1. Bij de workshop van Daphne Lie 'Wat is je tijd waard?' krijg je handgrepen aangereikt voor hoe je jouw tarief bepaalt. Een belangrijke raad die zij in haar workshop mee heeft gegeven, is dat je (uur)tarief moet aantonen wat jouw dienst waard is en dat het allereerst natuurlijk helemaal goed moet voelen, maar (meer praktisch gezien) ook moet zorgen dat je goed rond kunt komen rekening houdend met het aantal uren dat je werkt en wat je maandelijkse uitgaven zijn.
  2. Marc Vos gaf met zijn workshop 'Coachen voor ZZP'ers' in de brede zin van het woord aan wat coaching is en wat het kan betekenen als je het inzet in jouw werk als ZZP'er. De belangrijkste takeaway hierbij bestond uit de woorden 'Coaching is absoluut geen therapie, want er is niets mis met je client'.
  3. Lonneke en Chantal gaven in hun workshop 'Ondernemen met ballen' hoe je met je angsten en onzekerheden in je werk als ondernemer kan omgaan en deze 'beren' kunt overwinnen en zo kunt floreren als ondernemer. De belangrijkste en een erg praktische takeaway is dat als je een nieuw programma of nieuwe dienst uitwerkt, dat het raadzaam is om eerst een prototype te maken en te laten beoordelen voordat je het gehele programma uitwerkt en het vervolgens totaal niet aan blijkt te slaan bij je doelgroep. Dit bespaart je een hoop kostbare tijd en moeite en geeft je door de feedback die je ontvangt in het beginstadium al bepaalde richtlijnen.

 

Marijke Lammers · wijsinzicht.nl

  1. Op een hele visuele inzichtelijke manier maakte Priscilla Smith duidelijk dat blogartikelen voor je neus liggen. Je hoeft niet moeilijk te denken om op inspiratie te komen. Ze had 5 kaarten met een tekst nl. Appelboom, appelbloesem, appel, appelmoes, recept appeltaart, honing en recept geitenkaas met honing. Deze kaarten moest je met elkaar verbinden in een voor jou logisch volgorde. Zie hier de opzet voor in ieder geval 7 artikelen. Ik ga in ieder geval brainstormen en kaartjes maken!
  2. Een schop onder mijn kont van Veronique Prins gekregen.
    ‘Concreet zijn in wat ik voor ogen heb, duidelijk hebben wat mijn doelgroep is, vooruit denken, in de actiemodus gaan zitten’ hebben mij wel wakker geschud.
    Ik heb me lang gefocust op de inhoud en veel te weinig op het 'ondernemertje spelen’, nu de tijd om me daarop te richten.
  3. Hoe plan je een project. Inge de Groot legt de 5 stappen en 3 elementen van een project uit aan de hand van het maken van een appeltaart. Geniaal!
    De 3 elementen; tijd, middelen en systeem
    In de vergelijking met de appeltaart; je moet de tijd reservering om de taart te maken, de inkopen voor ingrediënten doen en je hebt een volgorde van werken nodig.
    De 5 fases zijn:
  • Je voorbereiding; het lezen van het recept
  • Start van je werk, de mise-en–place; je legt alles wat je nodig hebt bij elkaar zoals een kok zijn werkplaats inricht
  • Het grote middenstuk; het bereiden van het gerecht met alles wat er mis kan gaan
  • Het einde, het resultaat; de taart staat in de oven
  • De afronding; het schoonmaken, opruimen van de spullen

Ik merk dat ik veel tegelijk doe en me snel laat afleiden, ik ga de 5 fases zeker een paar keer uitproberen op alledaagse projecten. Beter een paar projecten dan 1 heeeel groot project met allerlei afleidingen.

 

Nancy Verbeek

  1. Breng pas verbeteringen aan nadat je concept af is (i.p.v. eindeloos blijven verbeteren en er niks af komt).
  2. Schrijf actief en schrijf  je tekst zoals je praat.
  3. Bepaal vooraf het doel van je website / je artikel / je workshop aansluitend bij je doelgroep.

 

Marije van der Werf · marijevanderwerf.nl

  1. Lou Niestadt legde uit dat je in contact kunt komen met je business spirit. Dit kun je doen middels journaling. Je business spirit is je karaktertrekje dat er in eerste plaats voor zorgde dat je überhaupt met je business begon. Deze business spirit kan allerlei vormen aannemen en kun je gebruiken als je klem zit. 
  2. Daniëlle Heemskerk gaf de mooie tip dat als je een blegh dag hebt, waarbij je negatieve gedachten met je aan de wandel gaan, schrijf dan je negatieve gedachten op om vervolgens deze briefjes in je schoenen te stoppen. Je kunt gewoon je gewenste kant op lopen, zonder dat je negatieve gedachten je van je pad brengen. 
  3. Sharon de Stiltemaker gaf als advies om vaker te focussen op je ademhaling, bijv. als je bij de kassa staat te wachten of bij een verkeerslicht wacht. Door regelmatig te focussen op je ademhaling blijf je dicht bij jezelf en maak je keuzes die kloppen met je eigen wensen in plaats van je volledig mee te laten voeren door de waan van de dag en andere mensen hun meningen. 

 

Rebecca Warner · rebeccawarner.nl

  1. Vergeet niet om ook tijd voor jezelf te nemen, want dan kan je pas floreren (Floreerweb)
  2. Wat is de kern in jouw boodschap? De meiden van jebesteindruk.nl weten je kern te raken
  3. Zakelijk zijn voor hulpverleners: Veronique Prins: je hebt de plicht aan je medemens om te laten weten dat je ze kan helpen

 

Hadewijch Pekelharing

  1. Lou Niestadt: "Als je het niet kunt voelen is het niet van jou."
  2. Anneke van Beek: "Mensen kopen van mensen niet van logo's."
  3. Marieke van Dam: "Doe experimenten die voldoen aan de volgende drie elementen: zin in, nu en buiten de deur."

 

Kirsten Happel · studioduizendpoot.nl

  1. Zorg dat je helder verwoordt wat iemand kan, weet of anders doet wanneer hij bij jou is geweest. Een mooi handvat om minder in 'wolkentaal' te praten, zoals Veronique het noemde, en zodat het voor de toehoorder duidelijk is wat je te bieden hebt. (workshop van Veronique)
  2. De belangrijkste voorwaarde voor sales-success is je mindset. Je moet er zelf van overtuigd zijn dat jij die ander kan helpen. En deze mindset is te trainen! Klinkt als een inkopper, maar de manier waarop ze dit vertelde was heel verhelderend en interessant (workshop van Muriël)
  3. Boektip: Big Magic van Elisabeth Gilbert. Over creativiteit. Als je zo'n tip 2x op een dag krijgt, dan moet je daar iets mee. Dus het boek is besteld!

 

Bernke te Winkel · onsupport.nl

  1. Anneke vd Kuip - blijf bij jezelf doe dat waar jezelf enthousiast van wordt en in bent.
  2. Lou Niestadt - zoek het antwoord in en bij jezelf - laat je niet leiden door wat derden erover te zeggen hebben. Every level has a new devil.
  3. Veronique Prins - maak contact face to face!! Welke pijn kan jij verzachten bij je klant. Overtuigd zijn van jouw toegevoegde waarde!

 

Anja Sophie Boorsma · wakkeretante.nl

  1. Een 'onepager' website (waar alle content onder elkaar staat ipv op verschillende subpagina's) oogt weliswaar heel hip maar is niet echt handig voor vindbaarheid in zoekmachines.
  2. Je moet 7-10 keer per week iets posten op je zakelijke Facebookpagina.
  3. Het zal de klant worst wezen welke methodiek je gebruikt, als ie maar weet wat het hem oplevert.

 

Yvonne Vellenga

  1. De allerbeste takeaway vind ik. En eigenlijk iets wat je best wel weet, maar waar je door je eigen onzekerheid niet voldoende naar luistert; Run je bedrijf op een manier die bij je past, niet wat anderen zeggen wat je moet doen. Vraag jezelf altijd af: past het bij mij? En volg dan je gevoel. Gewoon eigen-wijs. 
  2. Ook een hele belangrijke, eentje die je niet altijd hoort, omdat de focus zo op marketing via social media ligt. Maar de resultaten zijn veel sneller op deze manier;
    Wees niet alleen online zichtbaar, want het duurt veel langer voordat iemand klant wordt via online (gemiddeld 12 maanden). Online is daarmee voor de langere termijn. Richt je op face-to-face mensen in je doelgroep met het geven van tips. Daarmee haal je veel sneller klanten binnen. 
  3. Consistentie. Doe iedere dag 3 dingen die omzet opleveren. Dit moet je continue vol blijven houden, om ook in de toekomst omzet te genereren. Dus doe geen dingen zonder doel. Denk altijd; als ik dit doe, wat levert dat dan op?

 

Debbie van Cleef · vaforadventure.com

  1. Begin! Wacht niet tot je website/huisstijl/profielfoto of wat dan ook klaar is, maar BEGIN. Dat was toch iets dat bij meerdere sessies terugkwam. Start before you’re ready.
  2. Nooit je doel bijstellen, wel je strategie. Vind ik een hele goede. Als je goed over je doel hebt nagedacht, maar je haalt het doel niet, probeer het dan op een andere manier toch te halen.
  3. Zet iedere week een stap uit je comfortzone en doe iedere dag 3 dingen die je omzet opleveren. Belangrijk om in je achterhoofd te houden bij het maken van je to-dolijst en het geven van prioriteiten.

 

Saskia Vandenbroek · officeconfetti.nl

  1. Een pitch bestaat uit 3 delen waarvan het eerste het haakje is: dit zijn de eerste 10 seconden van je pitch. Van Iris en Margreet van Je Eerste Indruk leerde ik dat je met een verrassende opening beter iemands aandacht trekt, omdat je zo als het ware het brein van de ander wakker schudt. Dankzij de 1-op-1 sessie met Iris & Margreet verfijnde ik mijn haakje tot: "Wil je weten hoe je wat confetti aan je werkdag kunt toevoegen?" 
  2. Van Dresscoach Glancy leerde ik dat het goed is om altijd en overal te laten zien wie je bent. Er hoeft geen verschil tussen professioneel en zakelijk te zijn. Een mooie eye-opener. En vanaf nu alleen nog maar respect voor wie zich niks aantrekt van geldende conventies en zich kleedt zoals zij (of hij) dat wil.
  3. SalesDiva Muriël Versluis vertelde in de workshop Sales is Fun zoveel interessante dingen dat ik zowaar kan geloven dat verkopen tof is. Het is de gedachte die het gevoel bepaalt. Het gevoel bepaalt je actie. En je actie bepaalt het resultaat. (Benoem maar eens wat je voelt bij opwinding en wat bij angst. Het verschil is de gedachte.) Ik ben volop bezig met uit m'n comfortzone stappen en geniet ervan.

 

Hanneke van Beek

  1. Van Lou Niestadt leerde ik dat ik mijn Free Spirit en mijn Business Spirit kan leren kennen - door te schrijven, door te tekenen, door Pinterest Boards te maken. Ook kan ik ze een naam geven en met hen in overleg gaan als ik beslissingen moet nemen. Wat zouden zij doen/willen? Ik had meteen een idee wie ik wel in mijn 'team' zou willen en voel me meteen minder alleen in het avontuur op weg naar een eigen business. 
  2. Van Danielle Heemskerk leerde ik manieren om het storende geklets in mijn hoofd zichtbaar en voelbaar te maken. En dan vervolgens te besluiten: het is er, maar ik laat me niet door leiden. Ook zette ze me aan het denken over de gedachte 'wat zal iedereen hier van denken?' Het is beter om bij het woord 'iedereen' de mensen in gedachten te houden die het beste met mij voor hebben, dan de mensen waarvan ik verwacht dat ze kritiek zullen hebben. 
  3. Van Annekedote leerde ik dat het handig is om veel content te verzamelen en daar op vaste momenten in de week een (groot) aantal posts van te maken voor op Facebook. Vervolgens kan ik deze posts inplannen via mijn zakelijke pagina en heb ik er bij wijze van spreken geen omkijken meer naar. Uiteraard is er dan nog steeds ruimte voor het delen van spontane berichten, maar de basis staat. Ook heb ik geleerd dat het juist ook in mijn bedrijfsposts heel belangrijk is om persoonlijk aanwezig te zijn, dus lekker met mijn hoofd in beeld. "Mensen kopen van mensen, niet van logo's", aldus Anneke. 

 

Tanja van Roode

  1. Stop met verkopen en start met helpen – deze zin heeft mij de juiste mindset gegeven om mijn business verder te ontwikkelen en sluit zo goed aan bij het andere dat me bij is gebleven na alle workshops: Ontwikkel je business vanuit jezelf! Hoe mooi is het dat ik met mijn business mensen kan helpen vanuit mijn hart!

 

Marlies Martens

  1. Je bent geen business, je hebt een business. en je hebt een business spirit. DIt is de ceo van je bedrijf. Zet haar op een stoel, stel je vragen, doe je voorstel (tune in) en ga schrijven. EN: ga aan de slag met de antwoorden (Lou Niestadt)
  2. 3+5 projectplanning (Inge de Groot) 
    elk project kent deze 3 elementen: tijd, middelen en een systeem (volgorde) 
    en deze 5 fasen: 
    1. Voorbereiding op de start, de boodschappen voor de taart.
    2. 'Mise en place' (dit vond ik een toffe fase, het is de kok die alles klaarzet vóórdat hij begint met koken).
    3. Het grote middenstuk (oftewel, the messy middle. het bakken van de taart. dingen gaan mis en er ontstaan nieuwe inzichten, projecten... kies: maak ik er een nieuw project van of gaat het mee in deze fase..?) Inzicht --> werk toe naar een minimum viable product en val niet te gauw terug naar fase 1. Beetje oogkleppen op, helpt.
    4. Het einde, de taart is af! jippie!
    5. Opruimen. Ohja... dat. Na een taart en dus ook na een project. Hecht 'm af.
  3. Als jij niet voelt wat je waard bent, hoe gaat je klant dat dan voelen? (opstelling met Nina Dap)

 

Gertrude Steenbeek · gertrudesteenbeek.nl

  1. Uit de workshop van Veronique Prins, sprong deze uitspraak eruit: ‘De engste acties leveren het meeste op’, ofwel: ga meer offline klanten zoeken en spreken. Dat is een snellere manier dan online nieuwsbrieven versturen.
  2. Rosanne van Buro Staal vertelde dat je persoonlijke foto’s op je website moet plaatsen voor meer toegankelijkheid. Mensen herkennen je van je foto op je website! Daar ga ik de komende tijd werk van maken en nieuwe foto’s erop zetten.
  3. Anneke van Annekedote gaf als tip een (verborgen) Pinterest bord te maken waar je content op kunt verzamelen voor je Facebookpagina. Die is inmiddels aangemaakt en al het een en ander op gezet.

 

Jessaréla Monshouwer · jessarela.nl

  1. Ga regelmatig even stil staan/zitten/liggen whatever. Het gaat erom dat je echt even naar jezelf luistert. In stilte gebeuren zulke mooie dingen en daar vind je ook de antwoorden.
  2. Heb vertrouwen in jezelf en in dat wat je doet! 
  3. Zoek mensen op waar je mee kunt sparren, brainstormen of die je om hulp kunt vragen. Je hoeft het namelijk niet allemaal alleen te doen

 

Claudia Verhey

  1. In de trein op weg naar huis hamerden er een aantal dingen door mijn hoofd. Hoe stom het eigenlijk is dat ik me zo laat tegenhouden door zelfopgeblazen beren. Die beren die zeggen dat ik never nooit ga slagen in het opzetten van mijn eigen bedrijf omdat ik te weinig relevante kennis en ervaring heb. Wat ik meenam uit de workshop Ondernemen met Ballen is dat die beer een knuffel moet hebben, en daarna lekker moet opzouten. Hoezo te weinig kennis en ervaring, ik heb talent! In de actiestand dus. 
  2. Maar goed, dan sta je in de actiestand, lekker aan je Facebookpagina aan het prutsen, maar het wordt maar niet zoals je wilt. Blijkt die lat weer veel te hoog te liggen! Korte berichten ipv epistels, iedere dag ipv 1 keer per week, en niet te moeilijk; je hoeft er niet de nobelprijs mee te winnen! Qua content zijn de mogelijkheden eindeloos (Annekedote en Priscilla Smith).
  3. Tot slot; de boer op, waar zijn die klanten?! Veronique zorgde voor de uitsmijter van de dag. Zolang je veilig achter je PC-tje blijft zitten, komt er geen geld binnen. Dus hup, naar buiten; wil je binnen nu en 2 weken klanten, dan vind je die alleen maar offline, als je duidelijk bent over het resultaat wat jouw dienst hen gaat opleveren! Even wennen dus, dat old-school het meeste oplevert, maar zo logisch als maar zijn kan!

 

Christine Terwiel · christineterwiel.nl

  1. Marieke van Dam had het over de twee kanten van jezelf, kort door de bocht: de gestructureerde perfectionist ("Angela") en de creatieve chaoot ("Lola"). Met enkel Angela blijf je perfectioneren en begin je nooit, met alleen Lola begin je van alles, maar maak je nooit iets af. Moeite met beginnen? Ruim elke week tijd in om je creatieve kant te voeden die je naast je gestructureerde kant nodig hebt. Experimenteer met iets waar je onwijs veel zin in hebt, wat je nú kunt doen en deel het met de buitenwereld. Het doel is er zin in te hebben. Als je er tegelijk blij en bang van wordt dan zit je goed. 
  2. Lou Niestadt gaf me een interessant inzicht, niet alleen jijzelf, maar ook je bedrijf heeft een 'spirit'. Vraag je business spirit wie zij is. Doe dit door deze vraag te stellen en dan te schrijven wat er in je opkomt of maak bijvoorbeeld een board op Pinterest. Je business spirit kan bijvoorbeeld een stuk meer lef hebben dan jij hebt. Een soort persona van je bedrijf dus. Gaaf idee. Ook een mooie: maak plezier je prioriteit. 
  3. Veronique Prins leerde ons: Ken en omschrijf je ideale klant en zijn/haar pijn in detail. Als je weet hoe je die pijn kunt wegnemen, dan is het asociaal om die oplossing niet te verkopen. Het resultaat van jouw oplossing is wat je verkoopt. Onderneem consistent meer actie dan je nu doet om je duidelijk meetbare doel te bereiken. Offline zet je in voor een snel resultaat, houd online rekening met 12 maanden. 

 

Hennie Schuit · kattentrimbus.nl

  1. Selfcare van Marjolijn de Galan. Met het starten van de kattentrimbus heb ik heel veel tijd gestoken in allerlei werkzaamheden op te zetten, zoals website, folders, energie steken in 'samenwerkingen' met andere doelgroepen uit de dierenwereld. Op zich wel dingen die nodig zijn maar het allerbelangrijkste was ik toch echt wel 'self' en die vergat ik te verzorgen. En zelfs nu vergeet ik 'self' nog wel eens waardoor ik steeds maar dingen half verwerk of lees!
  2. Schrijven is schrappen van Cilla Schot. Gewoon een enorm leuke tip die is blijven hangen van de workshop van Cilla, vooral omdat ik nog steeds worstel met de website teksten! Dus opnieuw de teksten bekijken met deze tip in mijn achterhoofd!
  3. 80/20 regel van Marjolijn de Galan. Vaak ben ik toch weer veel aan het werk voor de kattentrimbus. Terugkijkend hanteerde ik een 96/4 regel en die balans was dus ver te zoeken. Meer balans zorgt ervoor dat ik makkelijker het werk gedaan krijg! (ik had het al eens ondervonden maar soms heb je nog een dikke reminder nodig)

 

Annette Smits · annettewerkt.nl

  1. Tijdens een van de workshops hadden we het erover dat het niet altijd eenvoudig is om naar jezelf te luisteren binnen je eigen bedrijf. Daarbij zei mede-deelnemer Marloes dat ze bij veel dingen die van haar gevraagd worden altijd eerst denkt "het is goed voor mijn klant, maar is het ook goed voor Marloes?". Dus ga je dan dat extra uurtje werken 's avonds om iets af te krijgen? Dat maakt de klant wel blij, maar haarzelf niet.

 

Eva Rijpert

  1. Hét verschil tussen succesvolle mensen en niet-succesvolle mensen is hun mindset. Succesvolle mensen vragen hóe ze ergens kunnen komen, niet óf ze ergens kunnen komen. Je mindset is een spier die je kan trainen. Conditioneer je gedachtes richting een visie en een focus. Leer dit jezelf aan.
  2. Leer jezelf aan om risico’s te nemen en geniet ervan!
  3. Je bént niet je business, je hébt een business. Het is dan ook van belang dat je regelmatig loskomt van jezelf. Dit kan je doen door te tappen in de spirit van iets of iemand anders, je business spirit. (Wie of wat is jouw business spirit?)