5 dingen die je kunt doen als je je overweldigd voelt door alles wat er nog moet gebeuren

Ooit had ik ‘alle tijd’. Lees: voordat ik een kind had. Yowza. Wat een vrijheid had ik toen, haha.

Mijn 21-urige week leek zo mooi op papier. Maar het is gewoon niet haalbaar. Nóg niet. Grotendeels omdat ik eerst een flinke buffer wil opbouwen, voor het geval dat. Plus ik kom dus nevernooit aan die 21 uur in drie dagen als ik ook moet kolven, eten klaarmaken, eten opeten, reistijd naar en van de opvang, afspraken met de huisbaas, de fysio en zo nog een paar dingen die moeten gebeuren. Dus binnenkort gaat mijn kleine grote knul afwisselend drie of vier dagen per week naar de opvang.

En dan zijn er natuurlijk webinars en online calls. Plus live dagen en mijn eigen events. En dan heb ik het nog niet over het bijwonen van andere events en het volgen van trajecten. Terwijl ik vooral genoeg tijd wil besteden aan het ontwikkelen van mijn business. Maar de rest is ook nodig.

Kortom: het is af en toe overweldigend. Ik heb zoveel plannen, zoveel to-do’s, briljante ideeën, e-mails, social media… Ik vind mijn werk ook zó fucking leuk. Maar hoe dan?!

Langzaam komt er ritme in mijn week. Er zijn momenten dat ik denk: “ik weet niet meer hoe ik het allemaal geregeld krijg.” Maar inmiddels heb ik door dat dat niks oplevert. Ik sta even stil, kijk naar wat er gebeurt, besef dat liefdevolle aandacht voor mezelf en mijn kind het allerbelangrijkste is en dat de rest soms gewoon even moet wachten. Er komt rust en ik zie wat ik kan doen om te zorgen voor overzicht en het gevoel van controle. (Ja, het gevoel van, want anything can happen.) Dit is wat ik doe.

  1. Voldoende slaap
    Als ik enkele dagen minder dan acht uur slaap, word ik chagrijnig. Ik werk dus bewust niet door ‘s avonds. Dan zit ik met mijn ogen op het scherm, lekker in de flow en werk ik meestal te lang door. Gevolg: ik kom moeilijk in slaap en krijg nog minder uren slaap. Als mijn zoontje dan ‘s nachts wakker word voor zijn voeding word ik soms boos. Hij wordt daar niet rustiger van. En ik ook niet. Plus gratis schuldgevoel. Daar heb ik nul komma niks aan.

    Werktijd is dus vooral tijdens opvangtijd en af en toe tijdens slaapjes. Ik ga meestal naar bed rond 21:30u. Vaak samen met de kleine, want die lijkt dat gezellig te vinden. (Terwijl mama het ook fijn zou vinden om wat vaker tijd voor zichzelf te hebben voor het naar bed gaan. Maar we doen het ermee.) Rond 7:00 worden we wakker. Soms later. Zonder wekker overigens. Waarom zouden we?

  2. To-do list reorganiseren
    Regelmatig lopen werkdagen in de soep. Migraine. Kind ziek. Onverwachte regeldingen die moeten gebeuren op dat moment. Technisch gedoe. Dan stapelt mijn to-do lijst zich op met achterstallige taken. Deze ochtend had ik er 42, door twee werkdagen die in het water vielen vorige week.

    Ik kan als een gek gaan werken om die to-do’s af te strepen, maar ik heb geen overzicht. Grote kans dat ik dingen doe die niet belangrijk zijn nu of dingen niet doe die nu juist moeten gebeuren. Ik kijk dus naar prioriteiten. Wat moet nu? Wat wil ik graag deze week doen? Wat kan volgende week? Of zelfs over een paar weken?

    Tegenwoordig ben ik ook weer strenger met het aantal taken. Ik zet maximaal tien taken per dag op mijn lijst. Voelt dat nog als veel? Dan heb je mogelijk te grote taken staan. Hak ze in stukjes, zodat het behapbaarder wordt.

  3. Pauzes tussendoor
    Ik hoor dus regelmatig van andere zzp’ers dat ze gewoon urenlang doorwerken en het liefst lunchen achter hun laptop. Ik schrik daarvan. Waarom zou je? Je leven gaat zo aan je voorbij. Na een paar uur kun je dingen niet meer doen met volle aandacht. Je maakt verkeerde keuzes, omdat je maar doorgaat. Doorknallen betekent voor mij hoofdpijn, moe, chagrijnig, slecht eten, weinig energie.

    Ik gebruik daarom de Anti-RSI app. Ik stel de duur van mijn werktijd en pauzes zelf in. Tuurlijk klik ik ze ook weleens weg, maar steeds meer besef ik hoe hard ik ze nodig heb. Ik word er helderder van, meer gefocust, maak betere en slimmere keuzes en ervaar meer rust. Lunchen doe ik aan tafel of op lekkere dagen gewoon buiten. Op mijn gemak.

  4. Geen e-mail of social media
    Het is heel verleidelijk om vanuit dat chaotische gevoel je mailbox in te duiken. Yay, lekker snel dingen ‘afvinken’. Zo werkt het niet helaas. Je maakt de chaos alleen maar groter.

    Of je vlucht in social media. Je weet toch niet waar je moet beginnen, dus dan maar lekker scrollen. Ik heb het ook gedaan en ik werd er nooit rustiger van. Het is een donker hol waar je tijd verdwijnt als sneeuw voor de zon.

    Op zulke momenten focus ik dus eerst volledig op mijn to-do lijst en pak ik daar eerst een paar items van op, voordat ik mijn mails of Facebook check.

  5. Inplannen extra werktijd
    Soms heb je harde deadlines. Voor klanten of als je zelf een event organiseert bijvoorbeeld. Dan kun je dingen niet doorschuiven. Als het écht nodig is, regel ik een extra opvangdag voor Boaz of ik vraag mijn moeder, tante of nichtje om op te passen. Je kunt dit zelf natuurlijk ook afstemmen met je partner. Als zzp’er ben je wat flexibeler, maar dat wil niet zeggen dat jij alles moet opvangen. Als je allebei zzp’er bent, is er vast iets te regelen samen.

Ervaar je chaos? Duik er dan niet bovenop, maar bekijk het van een afstandje. Dan zit je er niet midden en zie je makkelijker wat er moet gebeuren. Je komt weer tot rust en kunt met volle aandacht doen wat er écht moet gebeuren.

Deze blogpost is gebaseerd op de podcastaflevering Stay afloat when life is overwhelming van de podcast Before Breakfast door Laura Vanderkam. Met eigenlijk wel hele briljante tips waarvan ik besefte dat ik ze allemaal al toepas. ;) Ik heb er mijn eigen verhaal van gemaakt met persoonlijke toevoegingen.

Heb je hier al veel aan? Zie je ook dat dit maar het topje van de ijsberg is en dat je nog veel meer kunt aanpakken? Heb je alleen geen idee hoe, wat of waar? Op maandag 7 oktober 2019 start mijn Cut The Crap programma weer. Yes, terug van weggeweest na mijn zwangerschapsverlof en eerste periode als mama.